Aurajoki Group /Proxocon Oy käynnisti kulmaterästuotannon Pirkkalassa

Suomessa ei ole laajassa mittakaavassa vuosiin valmistettu kulmarautavoimajohtopylväiden teräsrakentesiin kuuluvia teräsosia, joita on hankittu edullisemman palkkatason maista. Vuonna 2006 aloittanut Proxocon Oy on painottunut teräs- ja kiinnikeliiketoimintaan. Sen nykyinen pääomistaja on Aurajoki Oy. Suomessa Aurajoki Group/Proxocon Oy toimii Aurassa, Pirkkalassa ja Kannonkoskella, joissa valmistetaan mm. voimalinjarakenteet, sähköratarakenteet sekä kytkinkentät. Käytännössä kaikki pylväiden osat kuumasinkitään ja osa niistä lisäksi maalataan Aurajoki konsernin Suomen tehtailla.


Suomessakin on jo 1970-luvulla käytetty mm. nokkaohjattuja ranskalaisia kulmaterästen käsittelykoneita. Nykyiset laitteet ovat tietysti numeerisesti ohjattuja ja muutenkin kehittyneempiä.Proxoconin valinta on Fredkon Suomessa edustama italialainen Ficep. Toimitusjohtaja Tommi Kivinen kertoo linjaan syötettävän L-muototankoja. Laitteistolla on valmius käsitellä myös lattaterästä ja U -profiileja. Syötetävään tankoon lävistetään tai porataan tarvittavat reiät. Lävistystyökaluja on 3 + 3. Määräykset edellyttävät yli 12 mm paksuudelta poraamista. Porayksikköjä on kuusi. Alapään jyrsintä syntyy porattaessa.L-profiilien käsiteltävä mitta-alue on 40x40/4...200x200/25, U-profiilien 80...200 ja lattojen 50/4...200/20. Tankojen syötön suurin nopeus on 60 m/min.Tanko katkaistaan tarvittavaan mittaan leikkausterällä. Kulminta syntyy tarvittaessa. Osat merkitään tarvittaessa materiaaliin tunkeutuvalla leimaavalla laitteella, jolloin merkinnät ovat pintakäsittelyn jälkeenkin luettavissa.Koneen ohjauksessa on seitsemän numeerista akselia.

Ohjelmointi on helppo suorittaa joko ulkoisesti tai koneella. Tilaajan ajantasaisten piirusten mukaan ohjelmointityö voidaan kokonaan välttää.Aurajoki Group/Proxocon Oy:n Pirkkalan tehtaalla sijaitseva linja tukee osaltaan myös Kannonkosken tehtaan tuotantoa. Linjan kapasiteetti on kaksivuorotyössä 2000 tonnia vuodessa. Meneillään on vielä linjan sisäänajovaihe, jonka jälkeen kapasiteteetti on tarvittaessa nostettavissa, kertoo Kivinen ja sanoo linjan keväällä 2014 tapahtuneen asennuksen sekä käyttöön ottamisen sujuneen  kiireiseen aikatauluun nähden hyvin.

Lisätiedot: Proxocon Tj. Tommi Kivinen, e-mail: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai Fredko Jonas Fredriksson e-mail: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Toimittanut: Veijo Kauppinen


Ajankohtaista